Elgigantens Kia-tävling

Här förs allmänna diskussioner om tävlingar på nätet.

Elgigantens Kia-tävling

Inläggav Trufflan » 21 maj 2012, 22:43

Har inte Facebook, men funderar på att skaffa det för att kunna vara med i Elgigantens tävling om 15 st Kia Cee'd ( https://www.facebook.com/Elgiganten/app_167152293414434 ).
Vill dock inte registrera mig förrän jag vet vad tävlingen går ut på, för skulle det visa sig att det rör sig om en sådan där uschlig få-ihop-flest-röster-tävling, är jag nämligen inte ett dugg intresserad av att delta.
Undrar därför om det finns någon vänlig Facebook-användande och Elgiganten-gillande själ här, som skulle kunna tänka sig att posta tävlingsreglerna i denna tråd.
Trufflan

Inläggav albert » 22 maj 2012, 00:02

Tävlingen startar måndagen den 21/5 2012. Sista dag för inlämnande av bidrag är söndagen den 10/6 2012. Sista dag och möjligheten att rösta på inlämnade bidrag är söndagen den 17/6 2012. För att vara med i tävlingen måste du besöka ett av Elgigantens varuhus och ta ett foto av dig själv i den avbildade KIA-bil som finns uppställd i samtliga varuhus under tävlingsperioden. Ladda upp ditt foto/bidrag på tävlingssidan (https://www.facebook.com/Elgiganten/app_167152293414434) och fyll i motivering samt övriga uppgifter som efterfrågas.
Ditt bidrag samt övriga uppgifter måste vara registrerade på tävlingssidan senast söndagen den 10/6 2012. Fram till den 17/6 2012 är det möjligt att rösta på tävlingsbidragen.
När tävlingsperioden är avslutad (Se punkt 6) kommer en jury bestående av anställda hos Elgiganten och KIA att utse de 15 vinnarna. Antalet röster på internet ingår som en del i valet av vinnare, men juryn kommer därutöver att göra en egen bedömning av fotonas kvalitet, originalitet, motivval, humor och inlämnad motivering. Vinnarna meddelas av Elgiganten och presentera på facebook under vecka 24 eller senast tre veckor efter tävlingens slut. Om du tackat ja för nyhetsbrev, läggs din mailadress upp i vårt adressregister. Behandlingen av personuppgifterna sker i enlighet med Personuppgiftslagen (PUL).
albert

Inläggav Trufflan » 22 maj 2012, 07:44

Tusen tack för hjälpen, albert! :D
Precis som jag misstänkte så var det ingenting för mig. :cry:
Trufflan

Inläggav » 22 maj 2012, 09:36

Trufflan skrev:Tusen tack för hjälpen, albert! :D
Precis som jag misstänkte så var det ingenting för mig. :cry:

Tufflan rösterna ska inte ha någon betydelse alls i denna tävling !
Så visst ska du delta.

Inläggav petruz86 » 22 maj 2012, 10:09

Nja att rösterna inte skulle spela någon roll alls tror jag är lite önsketänkande. Det lär komma in x antal tusen bidrag och för att bli läst måste man nog skrapat ihop rätt många röster iaf. Eller vad tror ni?

För övrigt verkar det väl som att inga av de hittills inkomna bidragen följer reglerna? :) För visst är det väl ett foto i en Kia-modell ståendes i ett av Elgigantens varuhus som gäller? Blir svårare att vara originell då, vilket kanske vi rimnördar tjänar på!
petruz86

Inläggav » 22 maj 2012, 10:47

Elgiganten Sverige Du har tolkat det rätt Roger Nilsson. Ni uppmärksammade oss på en "svaghet" i våra regler och villkor som visar att man i stort sett kan "köpa" sig till vinsten. Antal likes som ett kriterium var tänkt att gynna kreativiteten runt bilden och att "allmänheten" dessutom fick vara med och rösta fram vinnarna. Nu förlorade det plötsligt i värde. Rent juridiskt måste tävlingar i Sverige avgöras genom prestation för att vara korrekta. Många röster pga en bra bild är en prestation. Köpa röster är inte en prestation. Prestationen ligger i bildens utformning och i motiveringen, dvs i de övriga kriterierna som juryn har att ta hänsyn till. Mvh Jessica

Så här kan ni bedömma själva !

Inläggav great1 » 22 maj 2012, 10:48

gäller att tänka på skatten här med......sanolikheten att de skickar uppgift till skattemyndigheten känns som 100%-ig. Så räkna med mellan 60-100 000 i skatt beroende på hur mycket du har i inkomst.
Användarvisningsbild
great1

Inläggav Trufflan » 22 maj 2012, 11:09

mö skrev:Elgiganten Sverige Du har tolkat det rätt Roger Nilsson. Ni uppmärksammade oss på en "svaghet" i våra regler och villkor som visar att man i stort sett kan "köpa" sig till vinsten. Antal likes som ett kriterium var tänkt att gynna kreativiteten runt bilden och att "allmänheten" dessutom fick vara med och rösta fram vinnarna. Nu förlorade det plötsligt i värde. Rent juridiskt måste tävlingar i Sverige avgöras genom prestation för att vara korrekta. Många röster pga en bra bild är en prestation. Köpa röster är inte en prestation. Prestationen ligger i bildens utformning och i motiveringen, dvs i de övriga kriterierna som juryn har att ta hänsyn till. Mvh Jessica

Så här kan ni bedömma själva !

Det förändrar ju saken! Kanske dags att skaffa Facebook ändå! Tack, mö! :D
Trufflan

Inläggav petruz86 » 22 maj 2012, 11:20

Härligt att de förstår "köpa-likes-problematiken"! Fast så länge de inte tar bort möjligheten att gilla och tillhörande topplista så gynnas nog ändå röstfiskare.

Åtgärden är väl att komma på en väldigt originell idé!

Angående skatten så är det nog tyvärr så att de flesta vinnare kommer att få sälja bilen. Dessutom är väl en bil bland det mest kostsamma man kan vinna i och med försäkring, skatt, bränsle etc. :) Men jag trycker ner pessimisten i mig och satsar på vinst!
petruz86

Återgå till Allmänt om tävlingar