New York

Här kan du skriva av dig om allt möjligt som inte har med tävlingar på nätet att göra.

New York

Inläggav zafir » 11 september 2011, 22:41

Jag och sambon har bokat en resa till New York 29 okt-4 nov. Tänkte passa på och hälsa på och ta en tur dit då han är och jobbar i Boston veckorna innan.
Någon som varit i New York och har tips på boende så tas de tacksamt emot! Eller bara andra roliga tips? =)
zafir

Inläggav zafir » 16 september 2011, 21:40

Ingen som varit i NY alltså? =)
zafir

Inläggav J0HANNES » 16 september 2011, 23:09

Nej, men skulle gärna vilja.. (vinna) :D
Användarvisningsbild
J0HANNES

Inläggav Tassa » 18 september 2011, 21:42

Sorry att du inte fått svar, men jag trodde inte att mina hotelltips var något värda.
Sist vi var i New York (på vinstresa) bodde vi på Hudson som då var nybyggt, läckert designhotell. Dessförinnan bodde vi på Algonquin som nu är nyrenoverat och superdyrt. Båda ligger centralt, men man får inte åka på snålbudget..

Några måsten i NY:
Ta Staten Island-färjan från Battery Park. Den är gratis och passerar nära Frihetsgudinnan och ger många fina bilder. Om ni bara är några dagar i New York tycker jag att ni ska skippa att gå iland besöka Frihetsgudinnan - ni får stå hela dagen i kö.

Bästa shoppingen görs i Outletbutiken Century21 vid ground Zero.

Empire state building är givet, liksom Central Park, Times Square, Shopping på Fifth Avenue, åka skridskor vid Rockefeller center, Ground Zero etc.

Köp Broadwaybiljetter till halva priset i TKTS-kiosken på Times Square.

Ät söndagbrunch på den roterande restaurangen i Marriot Marquis.

Ät lunch på Boathouse i Central Park.

Have fun! :D
Användarvisningsbild
Tassa

Inläggav idefixa » 18 september 2011, 22:08

zafir skrev:Ingen som varit i NY alltså? =)

Det blir nog du som får tipsa oss sen istället... :wink:
Användarvisningsbild
idefixa

Inläggav Cleaner » 19 september 2011, 00:51

Kommer inte ihåg var vi bodde när vi var där för fyra år sedan men som med alla hotell i New York var rummet väldigt litet och ganska dyrt...
En sida jag använde när vi bokade rum i Chicago förra året: www.priceline.com där vi valde område, antal stjärnor på hotellet och vilket pris vi var beredda att betala. Fick ett riktigt bra hotell till halva priset. Googlade runt en del för att få koll på prisnivån.

Som Tassa skriver så är Staten Island-färjan bra.
Empire State building - gå en vardag! Helgerna har sjuka köer.
Shopping. Om ni är där en vecka och kan tänka er att avvara nästan en hel dag så rekommenderar jag verkligen Outleten Woodbury: http://www.premiumoutlets.com/ och leta upp Woobury. Bli VIP-medlem gratis och få bättre rabatter på vissa butiker. Det går bussar dit från centralstationen (som i sig är värd ett besök).
Bekväma skor! Räkna med en halv dag per district om ni inte vill stressa.
Häng lite i Central Park, gå förbi (och in i) museer, MoMA, Guggenheim, naturhistoriska.
Ojojoj, det finns hur mycket som helst och jag garanterar att ni inte kommer att bli besvikna!
Användarvisningsbild
Cleaner

Inläggav NiNE » 19 september 2011, 07:22

Senast jag var i NYC bodde jag på Paramount. Jag hittade det på hotels.com, det finns alltid en massa bra erbjudanden där. Paramount var prisvärt och låg precis vid Times Square. Rummen var små men man är ju bara där och sover, så det var ok. Badrummet var stort och fräscht.

Att åka upp i någon hög byggnad kan ju vara kul, men som andra säger är det inte värt det om det är lång kö. Rockafeller center kan man åka upp i, ganska bra.

Woodbury tycker jag var en besvikelse. Det går åt en hel dag och shoppingen är inte fantastisk. Det finns en del bra kläder (t.ex Ralph Lauren, GAP, Nike, etc) men tänk på att det är outletsortimentet de säljer i de butikerna. Finns en del bra hemprylar också om ni har plats i väskorna på hemresan för t.ex. lakan, handdukar, etc. Sneakers är billigt. Jag kom hem efter en heldag på Woodbury med en pikétröja (som jag aldrig använt...) och tre par sneakers. Lite trist att ha lagt en hel semesterdag på det.

Century21 som nämnts tidigare är å andra sidan inte heller min smak, så det är väl högst personligt vad man gillar.

Att bara gå längs fifth/sixth avenue och Broadway kan jag lägga 3-4 dagar på. Midtown och Downtown är bäst, det är kul att gå i Chinatown och Soho. Butikerna och restaurangerna i Soho är riktigt bra och det finns ett enormt utbud.

Bekväma skor är ett tips jag verkligen håller med om. Ta joggingskor så att ni klarar att gå runt hela dagarna. Det är bra med ett tunnelbanekort också, det är billigt och kommer väl till pass om ni har gått en hel dag och vill ta er hem snabbt. Tänk på att det går expresståg och local dock, beroende på vilken sida tåget kommer på (lyssna på utropen och läs). Jag gör fel varje gång och plötsligt har man åkt åtta stationer istället för en...

Konceptbutikerna tycker jag är kul. Samsung har t.ex. ett showroom där de visar prylar som ännu inte släppts (ligger runt Columbus circle), Nike har en enorm butik och Apple stores är alltid kul (jag är tekniknörd). Abercrombie and Fitchs butiker är sevärda, likaså Tiffany's.

Om du behöver något specifikt i teknikväg så är det värt att kolla upp innan var det är billigt. J&R eller BHphoto är bra till exempel, men ofta skiljer priserna mycket mellan dem. Du kan ju beställa i förväg också om ni kan ta emot saker på hotellet eller i Boston. Vi beställde t.ex. en Bugaboo-barnvagn innan vi kom dit, som levererades lagom till hemfärden. Blev ungefär halva priset jämfört med i Sverige.

Enjoy!
Användarvisningsbild
NiNE

Inläggav ypsira » 19 september 2011, 18:28

Vi hade NY-pass som gjorde att inträdet till de turistställen vi besökte var gratis. Vi besökte bland annat Radio City Music Hall och Madison Square Garden. Och så förstås Empire State Building. Vi slapp det mesta av köerna till Empire för att vi valde filmen om NY först (som också ingick) och då hamnade vi mitt i kön för utgången från filmsalen var där. Det var en sådan där film som man upplevde som om man flög över staden, fastspända med rörelser hit och dit. Upplevelse det med.
Användarvisningsbild
ypsira

Inläggav zafir » 19 september 2011, 20:55

Tack för tipsen! Det finns som ni säger så otroligt mkt att göra där, kommer nog ha väldigt ont i fötterna och vara helt snurrig i huvudet efter några dagar =)
Vi har bokat ett hotell som heter Lotus..ligger mitt i smeten. Har kollat på i princip alla jämförelsesajter, läst omdömen osv (ska eg inte läsa för mkt...står ofta så mkt dåligt att man skräms, fast d kanske inte är så allvarligt). Fanns inte många billiga okej hotell ledigt..men Lotus verkade funka. Man ska ju mest sova där. Många klagade på små rum, slitet och gammalt, bedbugs!!, lyhört osv på jämförelsesidorna. Men men..vill man inte betala 20 000 för 6 nätter så...o som sagt, man är där inte spec mkt!

Tänkte köpa/låna någon lonley planet eller liknande inför resan, allt för att få så mkt tips o idéer som möjligt.

New York pass lät ju smidigt, kanske värt att kolla upp.
Hur är det med teaterbiljetter? Brukar det finnas gott om sista minuten?
zafir

Inläggav bobalder » 19 september 2011, 22:02

Vi använde oss också av priceline.com när vi åkte till NY. Fick en svit på ett 4-stjärnigt hotell bredvid Central Station för 60 dollar natten...
Användarvisningsbild
bobalder

Inläggav ypsira » 22 september 2011, 22:32

Vi bodde också vid Central station, drömläge. Fast det var en vinst. :oops:
Roosevelt´s. Underbar frukost!
Användarvisningsbild
ypsira

Inläggav tweetiegian » 23 januari 2012, 12:08

26 svenska New York-tips
4 promenader
1 Längs Hudson river upp till 115th street och Columbia university.
- Det är vackert och luktar hav. Här och var finns små hamnar med privata båtar. Vid Columbia finns trevliga kaféer.
2 Riverside drive.
- Den vackraste gatan i New York. Den är slingrig, kantas av fina byggnader och här är väldigt lite folk. jag har tagit ett kort och ska trycka vykort ut av det. mycket vackert.
3 Central park.
- En självklarhet. Det är stadens lunga.
4 The flower district.
- Gå till 28:e gatan mellan sjätte och sjunde avenyn, powerwalka gärna hit, och titta på alla vackra blommor. Det luktar fantastiskt. Kom tidigt på morgonen då alla blommor är fräscha.
4 må-bra-ställen
5 Bikram yoga, 150 Spring street mellan West Broadway och Wooster.
- Det är som att stå i en bastu och yoga. 90 minuter i 40-gradig värme. Man svettas enormt så det luktar inte särskilt gott, men det är väldigt inne här just nu. Ta med handduk och vatten!
6 Yi Pak, 32th street i Lilla Korea. 1,5 timmes behandling med kroppsskrubb och helkroppsmassage kostar cirka 700 kr.
- Ett koreanskt spa som är billigt. Här kan man bli skrubbad, få pedikyr eller bli kliven på ryggen av koreanska kvinnor.
7 Ryska och turkiska badhuset.
East 10th street mellan First och Second avenue. Inträde 195 kr.
- Man får kolla vilken dag man får gå dit för de har killdagar, tjejdagar och blanddagar. Här finns tre sorters bastuar - finsk, turkisk och rysk.
8 Angel"s feet, Perry street i Greenwich village.
- Här kan man få zonterapi eller en timmes fotmassage efter allt promenerande.
4 bra krogar
9 The Library bar i Hudson hotel, West 58th street mellan Columbus avenue och Central park west.
- Här ska man dricka rödvin och spela biljard. Gå hit på eftermiddagen då man har hela baren för sig själv.
10 Temple bar, LaFayette mellan Houston och Bleecker street.
- De serverar stans bästa martini i lugn mahognymiljö. Det är mörkt, engelskt och en bra eftermiddagsmiljö.
11 Elixir, Hudson street i Tribeca.
- Det är en elixirjuicebar med energidrycker och juicer som de häller vitaminer och blomextrakt i.
12 Quintessence, East 10th street mellan First och Second avenue.
- Här har de raw food, alltså okokt mat. De gör till exempel pasta på rå gul zucchini. Det låter äckligt men är så gott.
4 extra tips
13 Fairways, Broadway mellan 74th och 75th street.
- Flanera på New Yorks bästa matvaruhus. De har allt och det är billigt. Gå dit vid 10 på kvällen - då är det nästan tomt. Här handlar alla kockar och cateringfirmor, för hit går man om man älskar mat.
14 Takashimaya, 5th avenue mellan 54th och 55th street.
- Ett japanskt varuhus som är perfekt estetiskt. Det är en lisa för själen och en fröjd för ögat. Men svindyrt och mycket exklusivt.
15 The Frick Collection, East 70th street mellan 5th avenue och Madison avenue.
- Det är ett privat litet museum med fin konst och en liten trädgård som är som en oas mitt i stan.
16 Sitt i en hundrastgård.
- De bästa hundgårdarna finns i Wash-ingon square park och i Riverside park. Jag brukar köpa en kaffe och en tidning och sätta mig. Sen leker jag med hundarna och pratar med ägarna.
4 krog-tips
17 Bond street, Bond street mellan Broadway och Lafayette.
- Det är en rolig restaurang med god japansk mat och schyst musik och schysta människor.
18 Gramercy Tavern, East 20th street mellan Broadway och Park avenue.
- Hit tar jag min familj. Det är amerikanskt, har en stor bar och lite äldre
publik. Det är ett trevligt ställe som inte är för pretentiöst.
19 Pastis, Little west 12th street/9th avenue.
- Ett bra brunchställe som är roligt och har europeiska tidningar.
20 Hudson bar, West 58th street mellan Columbus avenue och Central park west, i Hudson hotel.
- Här finns massor med olika barer, bland annat en stor biblioteksbar inredd i bästa Ralph Lauren-stil.
...och 1 extra tips
21 Upplev staden till fots.
- Manhattan är ganska litet och lätt att gå i. Promenera hela vägen från Chinatown upp till Midtown. Arkitekturen och människorna ändras var tionde kvarter. Så upplever man själen i staden och det finns ingen prislapp.
4 film-tips
22 Angelika film center West Houston street/Broadway.
- De visar udda filmer som ändå inte är så udda att man inte kan se dem. Här visade de till exempel Lucas Moodyssons "Tillsammans" i flera veckor och inte bara en gång.
23 Lincoln center West 63rd street-66th street mellan Amsterdam avenue och Broadway.
- Det är ett Mekka för filmälskare utan att bli alltför djupsinnigt. De visar filmer från hela världen, vilket är skönt så att man kan få en normal världsbild.
24 American museum of the moving image 35th avenue vid 36th street i Astoria, Queens.
- Här finns installationer av och med olika regissörer, producenter, filmfotografer, de har bland annat haft Sven Nykvist och Martin Scorsese. Det roliga är att de är där och pratar och man kan ställa frågor till dem.
25 The Screening room Varick street vid Canal street.
- Här äter man middag samtidigt som man tittar på film. Det kallas för dinner and a movie.
...och 1 extra tips
26 Chelsea piers, längs Hudson river med start vid West 23rd street.
- Det är som ett gym fast de har allt och det ligger precis på Hudson river. På somrarna kan man ligga här och sola, man kan rida i manege, klättra på klätterväggar, spela basket" Det är jättestort och här finns allt som annars inte får plats på Manhattan.
www.hoteldiscount.com
tweetiegian

Inläggav evileve » 25 januari 2012, 20:45

Många tips till en resa som ägt rum...
Användarvisningsbild
evileve

Återgå till Generella diskussioner